vrijdag 2 mei 2014

uitstapje naar Amsterdam / little trip to Amsterdam

Ik had een schilderij gemaakt voor iemand in Amsterdam. Ik dacht: 'ik breng het zelf naar haar toe, dan kan ik daarna eens in Amsterdam rondkijken'. Zo gedacht, zo gedaan. Het bleek een dag te zijn waarop heel veel mensen een dagje met de trein naar Amsterdam wilden. Toch was 30 april nu geen koninginnedag meer!  
Ik kwam tegenover een echtpaar te zitten dat ook voor het eerst na vele jaren weer eens naar Amsterdam ging. Spraakzame mensen, afkomstig uit 'het hoge noorden', met een biologisch melkveebedrijf. Dat is natuurlijk een interessant gespreksonderwerp! Zij vonden het ook interessant dat ik schilderijen maakte.  
Aangekomen in Amsterdam even met de tram en op zoek naar het adres van mijn opdrachtgeefster. Ze ontving me vriendelijk, bood me thee en brood met kaas aan. Ze vroeg me ook raad over het laten inlijsten van een paar andere schilderijen. Het was gezellig, maar ik wou meer van de stad zien.  
Omdat haar adres vrij dicht bij het centrum was ging ik van daaraf wandelen. Ik had naar een museum kunnen gaan, maar dat was toch zonde met zulk mooi weer! Ik liep dus, dan weer een straat naar links en dan weer naar rechts, zonder duidelijk doel. Zo wandel ik vaker, het is me nog steeds niet gelukt om te verdwalen …  
Nadat ik een brug over was gegaan zag ik op een hoek een kleine supermarkt. Ik besloot daar wat drinken te kopen. Ik kocht ook een bak tomaatjes en een zak krentenbollen. Ik liep even een straatje verder, een hoek om, en kwam in een rustige klein parkje. Daar at en dronk ik iets. Tussen wat gebouwen door zag ik water, met daar achter marktkramen. Ik dacht: 'misschien is daar wel het Waterlooplein'. Ik liep die kant op. Het uitzicht langs het water, met bootjes en een brug, vond ik wel een schets waardig. Zie hier die schets (links):  
Toen ik net was opgestaan en mijn schetsspullen had ingepakt, kwam er een grote eend met een aantal jonkies aan. Ik maakte direct wat foto's, zo ver mogelijk ingezoomd. Deze vind ik wel redelijk gelukt:  

Daarna liep ik de brug over, naar de markt. Dit bleek niet het Waterlooplein te zijn, maar de Dappermarkt. Ik sloeg af in de richting van een andere brug. Toen ik die over was bleek ik dicht bij Artis te zijn uitgekomen. Door het hek heen kon ik leuk 'apies kijken' (die 'apies' waren de bezoekers, van de dieren zag ik alleen vogels).  
Verder kon ik wegwijzers volgen richting Centraal Station. Ik moest tenslotte toch ooit weer terug. Het werd steeds drukker, ik was duidelijk in het centrum. In een winkelstraat werd mijn aandacht getrokken door een tweedehands kledingwinkel met de naam KILO. Daar werden kleding, schoenen en accessoires per kilo verkocht! Maar helaas vond ik er niet het leuke jurkje of bloesje dat ik nog nodig had (althans niet in de goede maat). Deze winkel bleek helemaal door te lopen naar het plein er achter. Dat was uiteindelijk toch het Waterlooplein! Maar nu werd het te laat om daar te gaan snuffelen. Ik kwam langs een koffiezaak die mij aantrok. Ik houd niet van bruine café's, de Coffee Company is precies het tegenovergestelde daarvan: lekker ruim en modern, met grote ramen, een lange aanschuiftafel èn een loungehoek (en boven knusse hoekjes voor de liefhebbers). Lekkere espresso hebben ze er ook.  
Ik dronk mijn espresso en wat water uit de kan op tafel (geweldig, die service!). Toen ging ik vlug weer verder, de hoek om terug naar de straat waar ik vandaan kwam. Net over een brug zag ik zo'n leuk hoekje met grachtjes, daar moest ik toch even kijken. Daar fotografeerde ik dit zeer Amsterdamse tafereeltje 

Aan het eind van dat grachtje kwam ik weer bij een andere gracht uit. Rechtsaf moest hier de goede richting zijn. In de grachtenpanden waren allerlei interessante winkels, maar ik had weinig tijd (en geld …). Toch ging ik even een kijkje nemen in een klein winkeltje in 'hand made' kleding, kussens, e.d. Ik sprak even met de eigenares, die zelf alles ontwerpt en samen met twee assistentes maakt. Leuk, dat zulke winkeltjes kunnen bestaan!  
Het spoor kwam al snel daarna in zicht. Ik zette de pas erin om vlug bij het station te zijn. Toen ik daar was, in de prachtig gerenoveerde hal, nam ik een gratis  blad mee over de verbouwing. In dat blad stond o.a. deze luchtfoto van Amsterdam Centraal Station en stationsplein:  

De eerste trein in de goede richting zou de sprinter naar Zwolle zijn. Ik had net even gewacht -en nog een krentenbol opgegeten- toen die er al aan kwam. Ik ging er lekker in zitten, hoewel de vertrektijd pas over een minuut of tien zou zijn. Gelukkig maar! Steeds meer en meer mensen kwamen de trein in. Dat ging door tot er geen enkel plekje meer over was. De laatste passagiers stonden tegen elkaar aan gepropt! Ik vond het wel grappig om hiervan een klein schetsje te maken (zie eerste foto, rechts).  

Dan sluit ik hiermee af. Ik heb echt genoten van dit dagje uit!  

For those who can't read Dutch: I hope you enjoy my sketches and photos of Amsterdam. This time no translation, sorry.  

2 opmerkingen:

  1. Hallo Inge,

    Ik heb je verslagje gelezen, ik zag het gebeuren helemaal voor me. Echt genieten, zo'n dagje rondslenteren en kijken wat je tegenkomt...

    Groeten van Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je leuke reactie, Chris. Ik zal je op de hoogte houden van nieuwe posts in mijn blog. Groeten van Inge.

    BeantwoordenVerwijderen